Passionär.se

På passionär.se bjuds du på konkreta guider, inspirerande bloggar, smarta verktyg och mycket mer. Vi är 50+ och tänker leva hela livet fullt ut. Välkommen!

Skippa dieter! Ät rätt och maximera dina träningsresultat

Det sägs att ditt val av kost utgör hälften av resultatet av din träning. Därför är det givetvis mycket viktigt att ha koll på vad du stoppar i dig. Här lär vi dig hur du ska äta, utan dieter, för att din träning ska ge de resultat du vill ha.

Korrigera proteinintaget
Maten utgör hälften av resultatet som din träning leder till, och muskelbyggnationen är beroende av att kroppen får proteiner för att tillfredsställa energibehovet. Tränar du ett par gånger i veckan äter du 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt. Styrketräning fyra-fem dagar i veckan kräver runt 2 gram per kilo kroppsvikt. Fram med miniräknaren!

Ät rätt fett
Tumregeln är att se upp för mättat späck och lägga krut på enkel- och fleromättat fett. Olivolja, lax, avokado och solrosfrön är bra. Fett behövs för att bränna fett, och vill du öka på muskelmassan och fettförbränningen bör 25-30 procent av energin komma från denna underskattade glädjekälla.

Drick
Förlorar du sju deciliter kroppsvätska försämras prestationen med tio procent. Drick tre liter vatten per dag (varav en kommer från maten). När du tränar bör du tillsätta en liter vatten per träningstimme.

Minska på rött kött
Käkar du mycket nöt, gris och lamm ökar risken för cancer. Världscancerfonden rekommenderar max ett halvt kilo i veckan. Så kallat processat kött, exempelvis korv och pastej, ska du undvika helt om du vill förbli frisk som en nötkärna.

Sikta mot medelhavet!
Dieter är förknippat med ångest. Sikta in dig på medelhavskost istället. Olivolja, grönsaker, fisk, kyckling. Smarrigt och nyttigt. Du slipper dietångest samtidigt som du minskar risken för en massa välfärdssjukdomar. Kan det bli bättre?

Låt maten fixa huden
Huden är ytterst känslig för vad du äter. Mättat fett och socker bildar fria radikaler som gör huden oelastisk och ger rynkor. Satsa på näringsämnen med antioxidanter (broccoli, apelsin och blåbär) som håller huden ung och fräsch.

Tänk på HUR du äter
Det tar 20 minuter för din hjärna att förstå att magen är full. Med andra ord, ät långsamt. Ät ungefär var tredje timme. Mindre måltider ofta hjälper dig att hålla ner andelen kroppsfett.

Med hjälp av kryddor som senap, ingefära, chili och cayennepeppar kan du öka energiförbrukningen med hela 200 kalorier om dagen.






Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.
Annonser