Passionär.se

På passionär.se bjuds du på konkreta guider, inspirerande bloggar, smarta verktyg och mycket mer. Vi är 50+ och tänker leva hela livet fullt ut. Välkommen!

9 steg till bättre sömn

Sömn är en av de absolut viktigaste källorna till återhämtning. Det är då kroppen fyller på med energi och utan sömnen blir det svårt att orka med livet. Därför har vi sammanställt 9 steg för dig som har problem med att komma ner i varv och att sova bra. Läs och testa våra tips så ska du se att John Blund kommer snabbare än du tror. 

1. Skaffa regelbundna tider
Det är viktigt om du har problem med sömnen att var regelbunden i ditt sänggående. Försök att både lägga dig och stiga upp vid ungefär samma tid varje dag för att din kropp ska vänja sig vid rutinen.

2. Ljusdosera
När du släcker signalerar du åt kroppen att bli trött, och tvärtom. I andra ordalag, massor av ljus på morgonen och gradvis mörkare på kvällen. Och du, en promenad i dagsljus är ovärderligt.

3. Undvik alkohol
Lägg dig nykter, annars når du inte djupsömnen.

4. Träna inte för sent
Motionera skapar ett naturligt behov av att slappna av och du blir tröttare. Se till att motionera regelbundet, dock inte för nära sänggående, då hinner inte kroppen varva ner. 3-4 timmar innan läggdags är ett bra råd.

5. Sörpla inte kaffe på kvällskvisten
Java blockerar effekten av ämnen som gör dig trött.

6. Lägg dig lagom mätt
En lugn kropp sover gott.

7. Tänk positivt
Styr dina tankar till positiva tankar innan du somnar. Tänk ut tre saker som varit det bästa med dagen som passerat och stanna i det sinnestillståndet. Då sover du bättre och vaknar i en bättre stämning.

8. Träna på att slappna av
Det finns mängder av information kring olika avslappningsövningar på nätet. Hitta en som passar dig och träna på att slappna. Ett förslag är att gå igenom och fokusera på varje kroppsdel enda från tårna upp till huvudet och känna efter så att de är helt avslappnade.

9. Skriv en sömndagbok
Känslan och oron av att sova för lite kan vara missvisande och en stor orsak till att men faktiskt inte sover. Börja skriv en sömndagbok så får du koll på hur mycket du egentligen sover. Det finns också en applikation till smartphone som möter din sömn: Sleep Cycle. Ofta visar det sig att du sover mer än vad du tror.






Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.
Annonser