Passionär.se

På passionär.se bjuds du på konkreta guider, inspirerande bloggar, smarta verktyg och mycket mer. Vi är 50+ och tänker leva hela livet fullt ut. Välkommen!

Så motionerar du med direkta resultat

Tid är allt vi har, därför är avsaknaden av tid en mycket dålig ursäkt när det kommer till träning. Vi har tipsen som effektiviserar din motion och träning, och ger tydliga resultat direkt. Följ våra råd och få ett energifullt och roligare liv. Vi lovar! 

Vardagsträna
25 procent av svenska folket har en syreupptagningsförmåga som knappt räcker till en natts sömn. På ett par månader kan du öka den med över 50 procent genom enkel vardagsmotion. Välj trappan istället för hissen, promenera på lunchen eller tvätta bilen för hand, bara din fantasi sätter gränserna.

Promenera
En snabb promenad är ett utmärkt sätt att bränna fett. Morgonen är mer effektiv än kvällen. Ät inget före.

Skratta
Ett gapskratt ökar energianvändningen med 75 procent jämfört med vila, så se till att skratta mer. Haha!

Balansera mera
Genom att stå på ett ben när du borstar tänderna skaffar du superbalans. Avancera genom att blunda eller skriva alfabetet med den fria foten.

Maximera ibland
Om du alltid tränar med låg belastning försvagas benstommen. Du stärker skelettet genom att maxa emellanåt. Bollsporter fungerar utmärkt.

Satsa på fria vikter. Maskiner tränar bara enstaka muskler medan fria vikter ger bättre balans och styrka till hela muskelgrupper.

Kroppen bränner mycket fett även efter träningen, så fler träningstillfällen är ultimat om du vill gå ner i vikt.

Ladda depåerna
Ett muskelbyggande träningspass kräver laddade glykogendepåer. Tränar du på morgonen bör du äta ganska mycket kolhydrater redan kvällen innan. Kör du på kvällen laddar du med långsamma kolhydrater under dagen, exempelvis ris, havregryn, pasta eller linser. En halvtimme innan passet kan du gardera med snabba kolhydrater, till exempel en banan eller kolhydratsdryck.

Om ditt träningspass är kortare än en timme fungerar vatten utmärkt. Om det är längre tar du med en sportdryck som innehåller kolhydrater.

Kroppen orkar inte göra sig av med mer än två kilo fett i veckan, så ha tålamod med din träning. Vänta med träning i två timmar efter maten, då får du bäst förbränningseffekt.

Återhämta dig
Det är först när du vilar som musklerna blir starkare. Schemalägg två vilodagar varje vecka, en lugn vecka varje månad och en lugn månad varje år. Och med lugn menar vi aktiv vila, typ gå eller cykla.






Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.
Annonser