Passionär.se

På passionär.se bjuds du på konkreta guider, inspirerande bloggar, smarta verktyg och mycket mer. Vi är 50+ och tänker leva hela livet fullt ut. Välkommen!

6 sätt att stoppa stressen innan den börjar

Även om tid är allt vi har kan den ibland kännas kort och vi blir lätt stressade när vi känner att vi inte är tillräckliga. Stress har många negativa hälsoeffekter som du bör ta på allvar. Därför har vi satt ihop en guide med tips på hur du kan minska stresskänslan i vardagen och faktiskt hinna med det du vill. Vänta inte tills du är stressad, sätt igång redan idag! 

1. Planera in tid för att koppla av
Skaffa dig en ny hobby som får dig att slappna av. Kanske vill du börja måla, sticka eller lära dig en dans? Se till att aktiviteten är tillsammans med andra människor, det sociala får oss att slappna av. Kanske kan du ta en promenad med grannen en gång i veckan?

2. Planera in tid för vänner och familj
Att skapa tid för dina vänner och familj får dig att känna dig mindre stressad - och kan dessutom göra att du lever längre. Det är nämligen bevisat att brist på sociala relationer är jämförbart med rökning i dess negativa hälsoeffekter. När du umgås med andra människor producerar hjärnan oxytocin, ett hormon som kan hjälpa till att sänka blodtrycket och minska stress.

3. Se till att få en dos av naturen varje dag
Genom att vara i naturen kan du påverka och förebygga stress. Enligt studier ger naturen en lugnande effekt och vi bli mer avslappnande än när vi är inomhus. Kan du inte ta en promenad i parken under lunchen ladda ner en app med naturljud till din Smartphone.

4. Du blir vad du äter
Om du inte äter frukost, börja med det direkt i morgon. Att inte äta frukost utlöser nämligen en stressreaktion, långsammare matsmältning och andra negativa effekter. Se dessutom till att få i dig vitamin B6 som hjälper till att producera det lugnande hormonet serotonin. B6 finns i tonfisk, kalkon och bananer. Och drick kaffe med måtta!

5. Ta korta pauser
Att minska stress behöver inte betyda att ändra hela ditt schema. Korta pauser räcker. Ta tre minuter mellan varje aktivitet och ge dig själv en chans att återställa och minska stresshormoner i hjärnan. Som paus kan du till exempel ta några djupa andetag eller gå och prata med en kollega på jobbet eller en granne.

6. Rör på dig
Motion är helt avgörande för att förhindra stress. Hinner du inte gå till gymmet så se inte det som en anledning till att hoppa över träningen. Ta en paus för att göra en två-minuters stretchning eller gå några varv runt huset eller kontoret.

Källa: http://www.entrepreneur.com

Vad gör du för att slappna av och minska stressen i vardagen? Kommentera och dela gärna med dig!

 


Läs även:

Ät rätt och minska stress

Så undviker du att bli sjuk






Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.
Annonser