Passionär.se

På passionär.se bjuds du på konkreta guider, inspirerande bloggar, smarta verktyg och mycket mer. Vi är 50+ och tänker leva hela livet fullt ut. Välkommen!

Så blir regelbunden motion en vana

Ingen har nog missat att motion är bra för hälsan. Det bästa tipset är att motion ska vara enkel och rolig, då ökar chanserna för att de blir en vana.  Det sägs även att det tar 21 dagar att skapa en ny vana - är du redo att testa teorin? Bra, för här bjuder vi på peppande tips som hjälper dig att komma igång. Varning: Risk för beroende finns!

Vad tycker du är roligt?
Träning som faktiskt blir av är den bästa träningen. Försök hitta en träningsform som du tycker är rolig. Boka inte upp dig på gymmet bara för att du borde, om du inte tycker att det är kul.

Gör vardagsmotionen naturlig
Vardagsmotionen är regel nummer ett. Se till att vardagsmotionen blir en lika naturlig del i din vardag som att borsta tänderna. Cykla, gå eller jogga, ta trapporna istället för hissen, gå ut med hunden och/eller städa.

Skaffa dig ett par bekväma träningsskor
Med ett par bekväma och snygga träningsskor i garderoben blir det roligt att promenera och röra på dig. Se till att promenera en liten bit varje dag.

Just do it!
Alla träningspass är bra träningspass. Är idag en sådan dag att du bara vill gå och lägga dig? Eller ska du bara fixa tvätten först? Skippa alla ursäkter! Börja med att köra 20 minuter, efter det börjar kroppen att frigöra endorfiner och andra må-bra-hormoner vilket ger dig en energikick och troligtvis får dig att vilja fortsätta.

Se inga hinder
Blev du sjuk just när du kommit igång med träningen? Se det inte som ett hinder. Det är bättre med lite träning än ingen träning överhuvudtaget - ta en promenad i stället.

Testa olika träningsformer
Alla hamnar i en svacka då och då, även elitidrottarna. Det viktiga är att du ser till att ta dig ur svackan. Vad var din inspiration när du började träna? Försök hitta tillbaka till den. Testa en ny träningsform om du tröttnat. Ta ner ambitionen och tillåt dig själv att träna lätt, huvudsaken är att du rör på dig.

Träna tillsammans
Det är svårare att ställa in träningen om du har lovat en vän att komma. Ett annat tips är också att skapa ett aktivt umgänge, ta en promenad och umgås istället för att ta en fika eller boka in tid i tennishallen tillsammans.

Berätta för andra
Om du har gjort ett val att äta mer sunt och/eller komma igång med träningen – låt alla runt omkring dig få veta det. Håller du det bara för dig själv är det lätt att fuska. Delar du med dig till andra får du inte bara peppning tillbaka - nu måste du ju leva upp till vad du lovat.

Lägg fram kläder
Lägg alltid fram dina träningskläder bredvid sängen innan du går och lägger dig. På morgonen sätter du på dig kläderna direkt utan att tänka. Sätt dig inte och titta på morgon-tv, då är det lätt att du fastnar.

Fyll på med inspiration
Inspireras av andra som tränar, då blir du själv mer benägen att följa efter. Läs träningstidningar, bloggar eller tips här på Passionär.se

Unna dig motion
Se inte träningen i sig som ett straff eller ett måste och något jobbigt. Då är det svårt att hålla motivationen uppe även för den rutinerade. Byt tankebanor och se motion som din lyxtid, något du unnar kroppen.

BELÖNING
Glöm absolut inte bort att belöna dig själv när du når delmål som tillexempel att träna ett visst antal gånger under en vecka. Då har du något att se framemot och mår bra på vägen. Men du, belöning är inte förknippat med sötsaker eller annat onyttigt. Välj något annat istället.

Det absolut bästa med träning och motion är att du blir beroende. Jo, det är sant. När du rör på dig utsöndrar kroppen må-bra-hormoner som är beroendeframkallade.

Hur gör du för att hålla igång med träning och motion i vardag? Kommentera gärna och dela med dig av dina bästa tips!

 

Läs även:

6 enkla motionsövningar i vardagen

Så njuter du i nuet

Så blir du snyggare

 






Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.
Annonser