Passionär.se

På passionär.se bjuds du på konkreta guider, inspirerande bloggar, smarta verktyg och mycket mer. Vi är 50+ och tänker leva hela livet fullt ut. Välkommen!

Så undviker du att bli sjuk

Folk som nyser, snörvlar och hostar finns överallt – på bussen, i affären och bland dina närstående. Bakterier sprid snabbt i förkylnings- och influensatider och det kan kännas svårt att skydda sig. Vi har samlat några enkla knep som ökar ditt immunförsvar och gör dig starkare mot sjukvågorna som kommer flera gånger per år. Läs detta om du vill hålla dig frisk och kry året om. 

Rör på dig
Ingen har väl undgått att motion gör oss starka och friska. Sitter du still mycket måste du lägga i en extra växel för att få den daliga motionen som krävs. Cykla, gå eller jogga när du ska någonstans, ta trapporna istället för hissen, stå upp på bussen, gå ut med hunden eller städa – all rörelse ger motion.

Undvik närkontakt
Är någon i din närhet hemma, på jobbet eller på bussen förkyld? Håll avståndet! Minst två meter krävs.

Tänk på vad du gör med händerna
Har du hälsat eller på annat sätt rört vid många människor? Undvik att peta i dig i munnen och ögon efteråt och tvätta händerna.

Tvätta händerna
Det krävs att du tvättar händerna med tvål och i minst 20 sekunder för att ta död på bakterierna. Handsprit är att rekommendera.

Ät rätt
Vad du äter har stor inverkan på din hälsa och ditt immunförsvar. Se till att äta en välbalanserad kost och variera din mat. Ät nyttigt och mycket c-vitamin. C-vitamin finns i till exempel apelsin, röd paprika, broccoli med mera.

Frisk luft och ljus
Just nu pratar många om vikten av D-vitamin. Under vinterhalvåret stiger inte solen upp tillräckligt högt här i Sverige för att ge oss D-vitamin i rätt dos. Sitter du dessutom inne på större delen av dagen är det mycket liten chans att du får i dig D-vitamin överhuvudtaget. D-vitamin finns bland annat i lax. Ett bra tips är också är att köpa tillskott av D-vitamin på apoteket.

Sluta röka
Borde vara en självklarhet idag. Rökning försämrar ditt immunförsvar och är livsfarligt för din hälsa.

Stressa inte
Stress försämrar immunförsvaret. Ta hand om dig själv och fokusera på avspänning och avslappning. Gå på ett yogapass eller köp hem en avslappningsskiva och lyssna på. Ta del av våra avslappningstips i guiden 10 avslappningstips

Se till att sova bra
Sömnen påverkar ditt immunförsvar och om du sover för lite får din kropp svårare att bekämpa infektioner. Hur mycket sömn du behöver är individuellt men 7 timmar är en bra riktlinje.

 

Liknande artiklar:

3 steg till ett gediget immunförsvar

10 avslappningstips

9 steg till bättre sömn


Vad är ditt bästa tips för att undvika att bli smittad? Sitter du på några sköna huskurer? Kommentera och dela gärna med dig!






Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.
Annonser