Passionär.se

På passionär.se bjuds du på konkreta guider, inspirerande bloggar, smarta verktyg och mycket mer. Vi är 50+ och tänker leva hela livet fullt ut. Välkommen!

Vad ska jag tänka på när jag startar eget företag?

Har du funderat på att starta eget företag men är osäker på hur du ska börja? Ingen fara, vi har sammanställt en checklista som du behöver för att komma igång med ditt företag. Vi tittar närmare på affärsidéer, företagsregistrering, marknadsföring och allt annat relevant. Perfekt läsning när du ska starta eget.

Jag har en affärsidé som jag brinner för
Om du håller med om ovan betyder det att du redan sitter inne på en idé. Det betyder också att du känner engagemang, uthållighet och drivkraft vilket är grundförutsättningar för att bygga ett framgångsrikt företag.

Nu är det dags för dig att sätta ord på din affärsidé genom en affärsplan. I en affärsplan ingår bland annat marknads- och konkurrensanalys, budget och likviditetsberäkningar. Var nyfiken, lyhörd, konkret och tveka inte att ändra på planen under resans gång. På mittföretag.com hittar du mer information om hur du skapar din affärsplan.

Mitt företag är registrerat och skyddat
Nästa steg är att välja företagsform och namn till ditt företag. Rätt namn kan ta lång tid att få igenom hos Bolagsverket, så var ute i god tid.

Fundera på om ditt namn bör vara internationellt gångbart, om det går att växa med namnet, att det är lätt att uttala, lätt att skriva och lätt att komma ihåg.

Det är också viktigt att du kollar upp villkoren för skatter, försäkringar, fackföreningsavgifter och om du behöver något speciellt tillstånd i just din bransch innan du registrerar ditt företag.

Allt klart? Registrera ditt nya bolag på verksamt.se och anmäl dig till Bolagsverket och Skatteverket.

Jag vet hur jag ska tjäna pengar på mitt företag
Utan inkomster är det svårt att driva företag. Även om du själv tycker att din affärsidé är klockren behöver du fundera över hur du ska tjäna pengar på verksamheten. Behöver du ta in extern finansiering för att komma i gång? Finns det tillräckligt många kunder som är beredda att betala ett pris som är tillräckligt högt för att du ska tjäna pengar?

Jag är en doer
Det är viktigare att göra än att vara bäst. Vänta inte på att du ska bli bäst innan du lanserar. Ett vanligt misstag många gör är att utveckla en produkt/ tjänst helt färdig innan första kontakt med kunden.

Kunden vet vad den vill ha och berättar gärna hur du kan lösa deras problem. Var aktiv och för en dialog med potentiella kunder redan innan du startar ditt företag, på så sätt får du chansen att utveckla något som dina kunder vill köpa. Var heller inte rädd för att förändra under tiden, våga göra fel, lär dig av dina misstag och forsätt att försöka.

Jag säljer och marknadsför mitt företag dygnet runt
Försäljning är företagarens viktigaste uppgift. Utan försäljning, inga pengar in. Vi är alla säljare och du som företagare måste våga utveckla ditt säljsinne för att lyckas. Ha som mål att du ska göra en marknadsföringsåtgärd varje dag.

Vänta inte på att kunderna ska höra av sig eller på att din produkt, hemsida eller ditt marknadsföringsmaterial ska bli klart – prata med kunderna i förväg. Ring upp 15 potentiella kunder varje dag. Ta kontakt med flera olika potentiella samarbetspartner och undersök olika sätt att nå ut på marknaden.

Jobba parallellt med sälj- och marknadsföringsstrategier. Om du bara gör en sak i taget kommet det att ta för lång tid. Ju fler som känner till dig, desto fler kommer att köpa av dig. Så enkelt är det.

Jag tycker det är roligt att driva företag
Glöm inte bort anledningen till att du startade eget företag; att du får göra precis det du vill. Se till att du gör det du tycker är roligt, outsorca uppgifter som andra kan bättre (och tycker är roligare) än du, skapa rutiner för allt ifrån mejl till administrativa uppgifter och eliminera onödig tid. Sätt mål och belöna dig själv när du når dem. Ta inte dig själv på för stort allvar, driv ditt företag på ett sätt som får dig att må bra och ha kul.






Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.
Annonser